Filmhome
Regisztráció
Nem:
Születési adatok:

Van facebook profilod?
Csatlakozz!

A Regisztrálok vagy a Regisztráció facebookkal gomb lenyomásával elolvastam és elfogadtam az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi tájékoztatót!

Hamisgulyás és valódi vér

2019-08-31 10:00 | wildwolf | 0 | ()   (0) | 0 szavazat
Véreim, magyar proletárok – mondhatnánk Adyval, hogy megadjuk a felütést ennek a Kádár-korszakba helyezett vámpírhistóriának, melynek ha örök életet nem is jósolunk a mozikban, azért a történet eredetisége megéri a másfél óra (vér)áldozatot.

A szocialista szellem vasútján már ültünk Pelikán elvtárssal, de komcsi vámpírhoz még nem volt szerencsénk. Pedig hát Lugosi Béla éppen száz éve tántorgott ki Amerikába, hogy Drakula gróf megformálásával egyike legyen azon véreinknek, akik csillagot kaptak a hollywoodi hírességek sétányán. Szóval éppen időszerű volt, hogy megszülessen az első magyar vámpírfilm, és stílszerű, hogy azt halloweenhez időzítve mutassák be a hazai mozik.


Bodzsár Márk második rendezése ugyanakkor sokkal inkább politikai szatíra a hetvenes évek gulyáskommunizmusáról, a letűnt rendszer minden kellékével: a Zsigulitól az IFÁ-n át a Zetorig vagy a Bambitól az úttörővasúton át a Centrum Áruházig. Talán kicsit túl töményen is, mintha a Ki nyer ma? aktuális kérdése az volna, ki ismer fel több Kádár-kori klisét egyetlen filmkockán. A groteszk szoci road movie a Gellért szálló elitjétől a lepukkant vidéki téeszig tart vérvörös telivéren, akarom mondani, Mustangon.


Az utazás keretét egy országos véradókampány adja, amely elvileg a kapitalizmus ellen véres harcot vívó Vietnam megsegítését szolgálja, valójában azonban a vérbeli forradalmár Fábián Béla hazatérését (reményeik szerint: megtérését) ünneplik vele. Hogy kik? Hát a rezsim, sőt maga Kádár, akinek azonban az egykori harcostárs nem igazán akarja megbocsátani, hogy az 56-os szabadságharcosok vére tapad a kezéhez.


Pedig pártunk és államunk első számú vezetőjének nagyon elkél a segítség, mert a nemzetközi helyzet fokozódik: moszkvai gazdái ráparancsoltak, hogy szerezze meg az örök élet titkát. Mert az mégsem lehet, hogy Lenin élt, él és élni fog, Brezsnyev eeevtárs meg dögöljön meg! És egy istentagadó vezető számára nyilván nem Krisztus vére lesz az örök élet forrása, úgyhogy ki más adhatna autentikus választ, ha nem egy vámpír.


Rá is állítanak két titkosszolgát, akik utolsó csepp vérükig szolgálnak és államvédenek: a férfi feladata a követés és megfigyelés, a nőé az, hogy bizalmi kapcsolatot alakítson ki a célszeméllyel, vagyis ha kell, álljon csak kurvának. Ráadásul a két ügynök élettársi kapcsolatban él, innentől tehát valóban vérre megy a játék.


A kémnőt alakító Walters Lili – akit a többség a Zomborácz Virág által írt Egynyári kaland című tévésorozat Lucájaként ismerhet – a film legnagyobb felfedezése. Csetlő-botló naivából válik vérforraló dominává. Őt kérdeztük félvérségéről és más véres dolgokról.  

Véredben van a színészet?

Hát ha azt nézzük, hogy háromszor mentem neki a Színműn a felvételinek hiába, bár harmadjára már a szövegeket se tanultam meg, akkor azt mondhatnánk, hogy nem, nem vagyok színésznek való. Tudtam, hogy színész akarok lenni, talán csak a kényszerhelyzeteket nem bírom. Aztán az utolsó alkalommal a színházrendező szakot is bejelöltem, ahova elsőre felvettek. Játszani meg emellett is lehet, igaz, soha többé nem csinálnám a kettőt egyszerre. Persze a rendezésben jobban el kell mélyülni,  és néha nehezemre esik, mert sok egy helyben ülést is igényel. Izgága vagyok. Régebben azt mondtam anyámnak, hogy azért akarok színész lenni, mert nem buli felnőni, és így örökké játszhatok. 

Családi indíttatás volt, hogy ha törik, ha szakad – mondhatnám: vért izzadva is –, de megcsináld a sulit? Hiszen az utóbbi időben sok színész – például Dobos Evelin vagy Döbrösi Laura  kívülről került a pályára.

A családban mindenki művész. Anyám táncművész, apám keramikus (az ő révén vagyok félvér ír és walesi vérvonallal), a nevelőapám meg fotós. De én valahogy magától a művész szótól is ki voltam, így nyilván egy olyan iskolától is, aminek ez díszeleg a nevében. Rettegtem. Csak 23 évesen szántam rá magam, hogy egyáltalán megpróbálkozzam a bejutással. De azóta is folyton piszkálom magam, hogy ott van-e a helyem, érdemes-e belém bizalmat fektetni. De ez valószínűleg normális állapot nálam, hogy örök elégedetlen vagyok, akinek sohasem jó az, ami éppen van.

Ez a vámpíros film rögtön jónak tűnt?

Ez a Márk crazy ötlete volt, de az előző filmje, az Isteni műszak után úgy gondoltam, hogy ha ő találta ki, akkor működhet. Ehhez a szigorú figurához anyai ágú felmenőim jó előképek, megvolt bennük ez a belső szigor. Ezt elő tudtam magamból hozni, és csak fel kellett nagyítani. Előzőleg, amikor az Egynyári kalandban szerepeltem, mindenki azt mondta, hogy na, ez vagy te. Pedig ez nem igaz. Minden bennem van az apagyilkostól a kurváig, csak az predesztinál valamire, hogy hová születtem. De tényleg: a szétfolyt babzsák-fotelben terpeszkedő fiú ugyanúgy megvan, mint a szigorú matróna-vonal. ezgif-5-d3d881213172.gif

A szereplők közül egyedül te vagy, aki még nem is élt akkoriban, amikor a film játszódik. Hogy tudtad beleélni magad abba a korba?

Mázsányi háttéranyagot néztünk át: végtelen mennyiségű fotográfiát, a BM recsegős toborzóvideóit, korabeli filmeket, és persze azelőtt tanultam is erről az időszakról, ott voltak a töriórák, úgyhogy valahogy csak oda tudtam magam képzelni. Sok mindent elárul a korról, amikor a nagyszülők vidéki házában beszívod a kanapé savanyú szagát, megnézed a vitrinbe rakott mütyűröket – olyan flashelős tripeket élhetsz át, amit az agyad rak össze teljes egésszé. 


Te hiszel a vámpírokban? 

Vámpírok léteznek. Nincsenek ugyan olyan szemfogaik, mint a filmekben, de valamiféle belső manifesztumok megtestesítői. Úgy egy évtizede a csapból is vámpírok folytak. A legizgalmasabbnak azt tartom, ahogy a vámpírtéma összekapcsolódik a szerelemmel. Egy soha el nem múló éhséget jelképez számomra egy másik ember iránt. És mivel nem mindig tudjuk, hogyan kapcsolódjunk egymáshoz, kiszívjuk egymás vérét. A szerelem egy ösztön megtestesítője.

És ha örök élet is létezne, az szerinted jó lenne?

Minden átértékelődne: egy éjszaka, ez az asztal, ami mellett ülünk. Te meg én. Nem hiszem, hogy jó lenne. Ugyanakkor az kurvára egy alapvető igazságtalanság, ami az élet alaptermészetét képezi: hogy ilyen rövid az élet, és hogy csak ez az egy élet van, ami megadatott. Szomorú. A legtöbb értékünk pedig szépen lassan elmúlik. Mint a szépség, ami mondjuk a legmegfoghatatlanabb jelenségek közé tartozik. Amíg fiatal vagy, nem tudsz vele mit kezdeni, és mire ráérzel és ettől megnő az önértékelésed, elkezdesz öregedni. Hát még az milyen szomorú, hogy olyan a társadalmunk, hogy a nőknek para, a pasiknak meg plusz kredit lesz az évekkel, hogy kapnák be!

Ha hazai vámpírokról volt szó, eddig a Macskafogó vérszívóival kellett beérnünk (lásd külön kritikánkat), de ők végül a konzerv vérnél maradtak. Drakulics elvtárs viszont végre valódi vért fogyaszt, így túlzás nélkül mondhatjuk, hogy megszületett az első magyar vámpírfilm. Kicsit éretlen, kicsit vérszegény, de a miénk.


A szerző így értékelte a filmet:
A szerző tovább írásai »
Legújabb kritikák
Díjnyertes dokuk ingyen!

2020.02.07 | wildwolf

Február 3. és 11. között öt többszörösen díjnyertes, egészestés dokumentumfilmet, továbbá egy rövidfilmet tesz elérhetővé a nemrégiben megalakult Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete (MADOKE). Ingyen...

Tovább olvasom »
Emlékezzünk a Holokausztra!

2020.01.26 | wildwolf

1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort, így ez a nap lett a holokauszt nemzetközi emléknapja. Az idei ráadásul a hetvenötödik évforduló, így a...

Tovább olvasom »
Mozikban debütál a Netflix

2019.11.21 | wildwolf

Három filmmel indul a Netflix a hazai mozikban, méghozzá úgy, hogy mind egy héttel korábban lesz látható nagyvásznon, mint a streaming szolgáltató saját kínálatában: Az ír premierjét november 22-re, a...

Tovább olvasom »
Hamis tükörképek

2019.11.07 | wildwolf

Kezeket a szívekre! Ki nem adta még ki magát másnak, mint ami? Ki az, aki sosem tagadott le néhány évet a korából, hogy diákjegyet válthasson? Vagy fordítva: aki nem hazudta még többnek magát, hogy be...

Tovább olvasom »
Diákcsíny vagy bűntett?

2019.11.05 | wildwolf

Itt az új generációs film. Ami apáinknak a Megáll az idő, nekünk meg a Moszkva tér volt, az gyerekeinknek a FOMO lehet. Buliból buliba csöppenünk, ahol minden kötelező kellék megvan: csajok, pia, még...

Tovább olvasom »
Mégsem süllyedt el a hajó

2019.10.20 | wildwolf

Először áprilisi tréfának tűnt, amikor április 1-jén, alig 3 nappal a kiírt kezdés előtt a fesztivál közösségi oldalára kikerült a szűkszavú közlemény: „Az idei, 26. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál i...

Tovább olvasom »
Filmek évada

2019.10.16 | wildwolf

A József Attila Színház azt találta ki, hogy az új évadban a filmé a főszerep. Persze nem csinálnak mozit a színházból, hanem olyan klasszikusok kerülnek a repertoárba, amelyek nemcsak a vásznon, hane...

Tovább olvasom »
Kosztümös pornó

2019.08.31 | wildwolf

Metoo – halljuk mostanság egyre többször a szexuális zaklatást kardélre tűző mozgalmároktól. Bár a szex ebben a filmben is főszerepet játszik, én most mégis inkább az eredeti értelmében használnám ezt...

Tovább olvasom »
Fehér éjszakák, sötét titkok

2019.07.18 | wildwolf

Szex, drogok, rock’n’roll. Erre számít az az amerikai baráti társaság, amely egy svédországi fesztivált vesz célba. Ám kissé elkalkulálják magukat: buli helyett szektás önkívület és kínos körtáncok vá...

Tovább olvasom »
Szappanbuborék

2019.06.05 | wildwolf

Sok mindenre asszociálhatunk a cím hallatán. A kívül színpompás, de belül üres dolgokra, az egyre növekvő, de előbb-utóbb szétpukkanó gazdagságra. Vagy ahogy Azuma Sindzsi filmjének főszereplője aposz...

Tovább olvasom »
Minden szál Pécsre vezet

2019.05.10 | wildwolf

Ami Miskolcnak az Edda, Szombathelynek az Anima, Debrecennek a Tankcsapda, Nyíregyházának az Alvin és a mókusok, vagy Székesfehérvárnak a Blahalouisiana, az Pécsnek a Kispál és a borz, a 30Y, a Halott...

Tovább olvasom »
Félezer éves jövőbelátó

2019.05.02 | wildwolf

Autó és helikopter, robot és örökmozgó, tank és aerodinamikailag tökéletesített lövedékek. Leonardo da Vinci agyában több mint félezer éve született meg mindez. Éppen ma 500 éve, hogy a zseniális láng...

Tovább olvasom »
A jó, a rossz és a versek

2019.04.30 | wildwolf

A legjobb film elismerésével együtt összesen négy díjat söpört be a Rossz versek a moziforgalmazású alkotások díjátadó gáláján. Nem csoda, hisz a címében Rossz film valóban zseniális.

Tovább olvasom »
Észt hét és szovjet idők

2019.03.24 | wildwolf

Farmotoros Ikarus Tallinn főterén. Azok voltak csak a szép idők! Vagy mégsem? Hiszen az ötvenes éveket nemcsak szép piros buszok, de fekete Pobjedák és Szibéria felé induló vasúti szerelvények is fémj...

Tovább olvasom »
Idén lenne 90 éves

2019.02.28 | wildwolf

Ökölvívó, úszóbajnok és rögbijátékos; erdőirtó, sínépítő és ruhatervező; szaxofonos, gitáros és zongorista; csodagyerek, feltaláló és zeneszerző; hajótervező, pilóta és autóversenyző; énekes, humorist...

Tovább olvasom »
X – A rendszerből törölve

2018.11.13 | wildwolf

Pánikbeteg rendőrnő és korrupt nyomozótárs, gyilkosság és öngyilkosság, autós üldözés és rendőrattak, forradalmár és anarchista, patkány és róka. Van itt minden, de a Liza, a rókatündér rendezője a le...

Tovább olvasom »
Dunkirk kritika

2017.07.22 | Mike Tyson

Christopher Nolan újfent megcsinálta és egy olyan háborús eposzt kreált, amire nem sokan számítottunk. Itt nem a minőségre gondolok, hanem, hogy mennyire újító és egyedi köntösbe tudta bújtatni a dunk...

Tovább olvasom »