Fehér éjszakák, sötét titkok
Szex, drogok, rock’n’roll. Erre számít az az amerikai baráti társaság, amely egy svédországi fesztivált vesz célba. Ám kissé elkalkulálják magukat: buli helyett szektás önkívület és kínos körtáncok várják őket. A forgalmazó kísérletező kedvének hála Ari Aster rendező rákontrázhatott előző filmjére.
Bár a nyári napforduló idején égi kísérőnk a skandináv északon szinte aludni se tér, mégsem elég a fénye ahhoz, hogy a bizarr bibliát író szervezők szándékaira rávilágítson.
Ahogy a varázslatos utazás szépen lassan rémálomba fordul, úgy döbbenünk rá, hogy ez az egész a szakítós-elidegenedős kerettörténet allegóriája. Azt mutatja meg, milyen pokollá tud válni a legidillibbnek induló kapcsolat is. Bár a horrorfilmek futószalagjáról több selejtes áru érkezik, mint egy kínai karácsonyfafüzér-gyárból, Ari Aster mozija az üdítő kivételek közé tartozik, már ha fogalmazhatunk így egy ultranyomasztó film esetében. Mert Ari annyira azért nem ari, hogy egérutat hagyjon az ördögi folklór csapdájában vergődő szereplőinek. És akármennyire is irtózunk a dologtól, magába szippant, a bőrünk alá hatol, totálisan kirántva a nézőt a komfortzónájából. Arra a zsigeri félelemre épít, ami mindenkiben benne van az ismeretlennel szemben, a kiszolgáltatottság elhatalmasodó érzésére. Nem egy tradicionális műfaji film, de ez csak a javára írható.
De számunkra más érdekességet is tartogat ez a nyárközépi horror, ugyanis a forgatása volt az első alkalom, hogy magyar szakembert kértek fel egy amerikai film vizuális effektjeinek megvalósítására. Ráadásul sikerült a VFX utómunka egy részét is Magyarországra hozni. Pontosan egy évvel ezelőtt folytak a film hazai forgatásának előkészületei, ekkor mutatta be Ben Rimmer producer Takács Gergelyt a rendezőnek és Pawel Pogorzelski operatőrnek. Olyan szakembert kerestek, aki segíteni tud előkészíteni és felügyelni azokat a jeleneteket, amelyek vizuális trükköket fognak tartalmazni.
– Első találkozásunkkor megtaláltuk a közös hangot – mondta el Gergő. – Hasonló gondolkodású emberek lévén rögtön elkezdett szárnyalni a kreativitásunk. A forgatókönyv részletes áttanulmányozása után tudtuk, mik lesznek a film igényei a trükkök terén. Ari egyedi stílusa és sajátos látásmódja lehetővé tette, hogy nagyon változatos feladatokon kelljen dolgoznunk. A forgatás befejezése előtt a rendező felkért, hogy vigyem végig az összes VFX munkafolyamatot az utómunka során is, ameddig csak meg nem jelenik a film a mozikban. Ez egy rendkívül megtisztelő feladat, ami lehetőséget adott nemcsak nekem, de számos magyar VFX szakterületen dolgozó kollégának is, hogy egy amerikai nagyjátékfilmben kamatoztassa tudását.
Az utómunka során, ahogy kezdett formát ölteni a történet, kiderült, hogy sokkal több vizuális trükkre lesz szükség, mint amennyit eredetileg terveztek. A magyar szakember nemcsak megtervezte az összes trükköt, az ő feladata volt az is, hogy kiválassza a cégeket, amelyek kidolgozták a trükköket. Mindezt úgy, hogy teljesüljenek a rendezői igények, és beleférjen a költségvetésbe. Több magyar, angol, norvég és amerikai céggel dolgozott együtt januártól egészen májusig.
Mindez azt bizonyítja, Magyarország nagyon jó környezet a filmforgatások számára. Kialakult a szakembergárda, az infrastruktúra, a jogi- és leginkább az adókedvezménynek köszönhetően a gazdasági környezet is. Hosszú évek óta hozzák ide a külföldi producerek a projektjeiket. A Fehér éjszakák annyiban emelkedik ki a sorból, hogy nemcsak a forgatás, de az utómunka nagy része is itt készült. Remélhetően ezzel az eredménnyel sikerül felhívni a külföldi producerek figyelmét arra, hogy használják ki magyar utómunka-tehetségeket is.