Filmhome
Regisztráció
Nem:
Születési adatok:

Van facebook profilod?
Csatlakozz!

A Regisztrálok vagy a Regisztráció facebookkal gomb lenyomásával elolvastam és elfogadtam az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi tájékoztatót!

Nagy fekete autó és a szocialista szellem vasútja

2018-11-16 12:20 | wildwolf | 0 | ()   (0) | 0 szavazat
Ha hiányzott Virág elvtárs és Pelikán, most ismét a mieink lehetnek. Bacsó Péter nagy sikerű filme, A tanú most restaurálva tér vissza a mozikba.

Bebörtönzött püspök: Isten hozott, fiam!
Pelikán: Meg egy fekete autó, Szentatyám.

A kisajátítások, járműelkobzások és protekciós benzinjegyek korában ha bármilyen beszélgetésben szóba került a fekete autó, garantáltan államvédelmiesek szerepeltek a történetben. A Molotovról elnevezett gépkocsi-gyárban készült ZIM sokakra hozta akkoriban a csengőfrászt, amikor az éjszaka közepén fényszórói bevilágítottak az ablakon.


Rendőr: Ez egy komoly névtelen feljelentés volt.

Merthogy az ötvenes években nem sok kellett, hogy valakit bevigyenek. Elég volt, ha a gyárban egy besúgó elcsípett egy Rákosi-viccet, nem kellett hozzá halálos fenyegetés.


Pelikán: Dezsőnek meg kell halnia!

Az erőszakosnak ható filmbeli kijelentés tényét csak az tompítja, hogy Dezső történetesen egy disznó. Még csak nem is úgy, ahogy a férfiember szokott lenni, amikor elszereti valaki feleségét.


Virág elvtárs: Hagyjuk a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának!

Dezső valódi párosujjú patás, akiből momentán kolbászt kíván készíteni gazdája. Ezért kell ilyen csúfos véget érnie a sötét pince hűvös magányában. Mert a fekete autóhoz és a fekete bőrkabátos keretlegényekhez hasonlóan a feketevágás is mindennapos volt a gulyáskommunizmust megelőző sötét időkben.


Virág elvtárs: Az élet nem habostorta!


Az már csak hab a tortán, hogy a beszolgáltatási kötelezettséggel a rendszer épp a munkásokat és a parasztokat sanyargatta, miközben azok támogatása mellett agitált.
Ennek ellenére sokan hittek a szocializmusban, sokáig még a film készítője is. Bacsó Péter A tanúk című interjúkötetben mesélte el, hogy maga is bízott a második világháború utáni átmenetben, és kezdetben üdvözölte a Rákosi-féle reformokat. „Dolgozott bennem bizonyos bűntudat és szégyen is, hogy egy ideig bedőltem az egész kitalációnak, sőt az ügy harcos kollaboránsa voltam. Úgy éreztem, valamit jóvá kell tennem” – indokolta filmjének megszületését.


Virág elvtárs: Az osztályharc egyre fokozódik. Akinek pedig valami vaj van a fején, hadd szarjon be egy kicsit a Szocialista Szellem Vasútján!

Persze az ÁVH nem a Vidámparkba hordta klienseit, inkább az Andrássy út 60-ban verték ki belőlük a szart is. Pelikán esetében beérnék egy kirakatperben való tanúskodással. Ez az a világ, ahol az előre megírt tanúvallomást egy dossziéban tartják a tárgyalás előtt már megszületett ítélettel.




Virág elvtárs:
 Egyszer majd kérni fogunk magától valamit.

Így kerül a főszereplő börtönbe be, börtönből ki. Bár szerencsétlen gátőr ideológiailag meglehetősen alulképzett, ez se lehet akadálya, hogy fontos funkciókba nevezzék ki. S lőn a nép egyszerű fiából uszodaigazgató, majd végül a narancskutató intézet vezetője.




Pelikán:
 Ez az új magyar narancs. Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a miénk.

Bacsó filmje kiváló szatíra, és a miénk. De nem sokon múlott, hogy ne így legyen. 1969-ben forgatták, de rögtön utána betiltották, és egy évtizedig hevert dobozban. 1979-ben is csak azért mutatták be, mert külföldön a Betiltott Filmek Fesztiváljára készültek. Aztán végül csak a közönség elé került, 1981-ben még a Cannes-i Fesztiválon is levetítették. Kultfilm státuszát legjobban az bizonyítja, hogy mondatai szinte szállóigékké váltak.


Börtönigazgató: Magát rehabilitálni fogják.
Pelikán: Inkább tessék akasztani.

Ami pedig még ma is izgalmassá teszi, az az, hogy bár alapvetően a Rákosi-éra karikatúrája, de tágabb értelemben minden diktatúra működési mechanizmusát parodizálja, így jó táptalajt nyújt a Magyar Narancstól eltávolodott narancsosok regnálásának átgondolásához is. Megmutatja, hogyan manipulálja a rendszer az alattvalóit, és milyen válogatott eszközökkel tarja fenn az elnyomást a hatalmához paranoiásan ragaszkodó állam. Elkészülte után csaknem ötven évvel sem veszített semmit mondanivalójából és aktualitásából.


Pelikán: Hé, jóember, van magának jegye?      

Ha még nincs, akkor azonnal vegyen A tanúra, amely bekerült a Magyar Művészeti Akadémia tagjai által kiválasztott legjobb 53 magyar alkotás közé, és amelyet most digitálisan, kockáról kockára felújított a Filmarchívum.


A szerző így értékelte a filmet:
A szerző tovább írásai »
Legújabb kritikák
Filmek évada

2019.10.16 | wildwolf

A József Attila Színház azt találta ki, hogy az új évadban a filmé a főszerep. Persze nem csinálnak mozit a színházból, hanem olyan klasszikusok kerülnek a repertoárba, amelyek nemcsak a vásznon, hane...

Tovább olvasom »
Kosztümös pornó

2019.08.31 | wildwolf

Metoo – halljuk mostanság egyre többször a szexuális zaklatást kardélre tűző mozgalmároktól. Bár a szex ebben a filmben is főszerepet játszik, én most mégis inkább az eredeti értelmében használnám ezt...

Tovább olvasom »
Fehér éjszakák, sötét titkok

2019.07.18 | wildwolf

Szex, drogok, rock’n’roll. Erre számít az az amerikai baráti társaság, amely egy svédországi fesztivált vesz célba. Ám kissé elkalkulálják magukat: buli helyett szektás önkívület és kínos körtáncok vá...

Tovább olvasom »
Szappanbuborék

2019.06.05 | wildwolf

Sok mindenre asszociálhatunk a cím hallatán. A kívül színpompás, de belül üres dolgokra, az egyre növekvő, de előbb-utóbb szétpukkanó gazdagságra. Vagy ahogy Azuma Sindzsi filmjének főszereplője aposz...

Tovább olvasom »
Minden szál Pécsre vezet

2019.05.10 | wildwolf

Ami Miskolcnak az Edda, Szombathelynek az Anima, Debrecennek a Tankcsapda, Nyíregyházának az Alvin és a mókusok, vagy Székesfehérvárnak a Blahalouisiana, az Pécsnek a Kispál és a borz, a 30Y, a Halott...

Tovább olvasom »
Félezer éves jövőbelátó

2019.05.02 | wildwolf

Autó és helikopter, robot és örökmozgó, tank és aerodinamikailag tökéletesített lövedékek. Leonardo da Vinci agyában több mint félezer éve született meg mindez. Éppen ma 500 éve, hogy a zseniális láng...

Tovább olvasom »
A jó, a rossz és a versek

2019.04.30 | wildwolf

A legjobb film elismerésével együtt összesen négy díjat söpört be a Rossz versek a moziforgalmazású alkotások díjátadó gáláján. Nem csoda, hisz a címében Rossz film valóban zseniális.

Tovább olvasom »
Észt hét és szovjet idők

2019.03.24 | wildwolf

Farmotoros Ikarus Tallinn főterén. Azok voltak csak a szép idők! Vagy mégsem? Hiszen az ötvenes éveket nemcsak szép piros buszok, de fekete Pobjedák és Szibéria felé induló vasúti szerelvények is fémj...

Tovább olvasom »
Idén lenne 90 éves

2019.02.28 | wildwolf

Ökölvívó, úszóbajnok és rögbijátékos; erdőirtó, sínépítő és ruhatervező; szaxofonos, gitáros és zongorista; csodagyerek, feltaláló és zeneszerző; hajótervező, pilóta és autóversenyző; énekes, humorist...

Tovább olvasom »
X – A rendszerből törölve

2018.11.13 | wildwolf

Pánikbeteg rendőrnő és korrupt nyomozótárs, gyilkosság és öngyilkosság, autós üldözés és rendőrattak, forradalmár és anarchista, patkány és róka. Van itt minden, de a Liza, a rókatündér rendezője a le...

Tovább olvasom »
Dunkirk kritika

2017.07.22 | Mike Tyson

Christopher Nolan újfent megcsinálta és egy olyan háborús eposzt kreált, amire nem sokan számítottunk. Itt nem a minőségre gondolok, hanem, hogy mennyire újító és egyedi köntösbe tudta bújtatni a dunk...

Tovább olvasom »