Filmhome
Regisztráció
Nem:
Születési adatok:

Van facebook profilod?
Csatlakozz!

A Regisztrálok vagy a Regisztráció facebookkal gomb lenyomásával elolvastam és elfogadtam az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi tájékoztatót!

BÚÉK – Titkok az ünnepi asztalon

2019-01-01 10:56 | wildwolf | 0 | ()   (0) | 0 szavazat
Különös szilveszter. Nem attól, hogy táncol a hóember, hanem hogy szokatlan játékra invitál a házigazda. A nem mindennapi Most mutasd meg! a mobilokra vonatkozik: ki kell őket tenni az asztalra, és minden hívást és üzenetet meg kell osztani a többiekkel.



„Hazudtunk éjjel, hazudtunk nappal, hazudtunk minden hullámhosszon.” Örkény István eredetileg 56-ról és a Rádióról beszélt (Gyurcsány pedig csak idézte Őszödön), de ha belegondolunk, tökéletesen illik a mondás a telefonunkra is, amelytől egy ideje elszakadni se bírunk, és ami viszont mindent elbír: becsapásokat, titkokat, rejtegetni valókat. Hisz a vonal másik végén nem látszik, hogy valóban betegek vagyunk-e, otthon fekszünk-e az ágyunkban vagy esetleg egész másutt, más ágyában. Ha pedig eddig a főnökünkre vagy épp a szerkesztőségi titkárnőre kentük, amikor lehetetlen időben sürgős dolgunk akadt, az is mindjárt más megvilágításba kerül egy intim fotó tükrében. Főleg ha a tükör törött, és már nem azt mutatja, hogy a mi kapcsolatunk a legszebb a környéken. Talán még az is kimagyarázható, ha kiderül, hogy a párunknak eddig csúnyának, kövérnek és öregnek beállított ismerősünkre egyik jelző sem illik, de olyan egyértelmű szöveg kíséretében, hogy „dugni akarok”, elég nehéz az autokorrektor hibájára hivatkozni, bár kétségtelen, hogy a „dugóban ülök” vagy a „dugulásunk van” még egy utolsó szalmaszál lehet.


Tegyük a kezünket a szívünkre: hányszor fogtuk másra, amit mi követtünk el, vagy hányszor hallgattuk el az igazságot? Még egy régi baráti társaságban is, ahol megpróbálunk jobb színben feltűnni, nem beszélünk a függőségeinkről és az adósságainkról, arról, ha kapcsolatunkban valami nem működik, és majdnem mindegy, hogy azért-e, mert mi vagyunk bénák, vagy mert az asszony a megtestesült női Kim Dzsongun. Hacsak valaki nem kezd nyomozni amolyan önjelölt Moszad-ügynök módjára, akkor ezekből semmi nem derül ki.


A vendéglátó Alíz (Szávai Viktória), aki a játék kifundálója, pszichológus, így tisztában van vele, hogy a válások 40 százalékának köze van a telefonhoz. „Azért az mégiscsak szomorú, hogy egy sms tönkretehet egy családot” – állapítja meg, de ez nem akadályozza meg saját kísérletezésében. S noha eleinte úgy tűnik, hogy ez csak egy rendes évvégi buli (gyűlnek a vendégek, s velük együtt az alkoholtartalmú italok), egy idő után átfordul valóságshow-ba, és a csapatépítésből csapatoszlatás lesz. Lassan mindenkiről lehull a lepel (egyesekről szó szerint is, másokról csak átvitt értelemben), és az ínycsiklandó fogások mellett – bár egy séftől (Hevér Gábor) többet is várhatnánk, mint egy szomorú sajttorta – olyan súlyos problémák kerülnek terítékre, mint a tinédzserszex és a homofóbia.


„Úgy tesztek, mintha nyitottak lennétek, de valójában gyávák, hazugok és képmutatók vagytok” – mondja ki a verdiktet a baráti körből egyedül kilógó öcs (Elek Ferenc), akit mindannyian előszeretettel ugratnak. Unokahúga, a 16 éves Zsófi pedig hiába igyekszik elrejteni az óvszert, attól még szüksége lenne az anyjára, „nem egy keserű, cinikus, acsarkodó nőre” – figyelmeztet a nő kegyeire ácsingózó, de a barátzónába száműzött hősszerelmes (Mészáros Béla). A kujon sajtófotós (Lengyel Tamás) és mindenkit megigéző barátnője (Törőcsik Franciska) kapcsolatának kudarca pedig azzal szembesít, hogy nem minden a szépség és fiatalság. „Na ja, a fiatal csajok sokba kerülnek!” – mondják ki az öregebbek némi irigységgel, de ha megtehetnék, nyilván ők is beneveznének egy puncsra.


Külön öröm, ha egy magyar film képes körüljárni olyan problémákat, amikről a közbeszéd még nagyon kezdeti stádiumban tart. De talán nem is annyira a megcsalás és megcsalatás a lényeg, hanem annak felismerése, hogy egy zsebünkben elférő kis kütyű véget vethet-e évtizedes kapcsolatoknak, illetve hogy a mobiltelefónia és az internet adta anonimitás milyen újfajta kommunikációs és ismerkedési technikákat alakít ki az életünkben.  


Persze nem mi fedeztük fel a spanyolviaszt, a BÚÉK egy olasz mű remake-je. Paolo Genovese két évvel ezelőtt bemutatott Teljesen idegenek című vígjátéka nemcsak az otthoni mozikban tartolt, hanem nálunk is a legnézettebb európai film lett több mint 70 ezres nézőszámmal. Nem csoda, hogy elkészült a francia, a spanyol, a görög és a török verzió is, és a tengerentúlon is több helyen terveznek saját megvalósítást. Goda Kriszta rendező és Divinyi Réka forgatókönyvíró (akik korábban is együtt dolgoztak a Csak szex és más semmiben) már az olasz film hazai forgalmazása előtt lecsaptak a magyarországi feldolgozás jogaira. A sajtóvetítés után Zákonyi S. Tamás producert faggattam arról, mi motiválta a hazai „honosításban”.


Ahogy az ajánlóban és a plakátokon is szerepel a kérdés: te mit titkolsz?

Mindenkinek vannak titkai, ez így normális. Olyanok, amik nem tartoznak másokra. Egy hívás vagy egy üzenet nem a megfelelő helyen vagy időben. 53 év alatt elég sok ilyen összegyűlik, de nem feltétlenül kell rosszra gondolni. 

Akkor belemennél egy ilyen játékba?

Ez egy kiélezett játék. A kapcsolataink törékenyek, szerintem fölösleges kitenni őket még több veszélynek, mint amennyinek muszáj. Ugyanakkor fontos a bizalom párkapcsolati és szülő-gyermek szinten is. Aki tud erre vigyázni, az megnyerte ezt a meccset. 

Ezek szerint egy kegyes hazugság kifizetődőbb lehet, mint egy fájdalmas igazság felvállalása?

Igazából pont azért nem mondunk el mindig mindent magunkról, mert féltjük a kapcsolatunkat. Nehogy megbántódjon, és magára vegyen olyan dolgokat, amik nem is róla szólnak. 

Kerültél már hasonló helyzetbe?

Volt, hogy kikerült rólam valami, aminek nem kellett volna. Nagy a felelősségünk abban, amit csinálunk: hogy hogyan kommunikáljuk jól, és hogy helyesen csináljuk-e. Ha ilyesmi megtörténik, az fontos tanulság kell, hogy legyen. És ha erre odafigyelünk, akkor legközelebb már könnyebben elkerülhető. 

Ahogy vártam az interjúra, láttam, hogy te is folyamatosan - a filmet idézve - buzulod a telefonod. Te se tudsz elszakadni tőle?

A párom éppen Angliában van, éjjel jön haza. Édesanyám nemrég vesztettem el, intéznem kell a hagyatéki ügyeket. De lassan felkel a New Yorkban élő barátom is, aki biztosan rámír, hogy hogy sikerült a bemutató. A közösségi oldalon is van kétezer ismerősöm, ha csak ötvenről jön új infó, annak az átfutására is kell negyed óra. Az biztos, hogy transzparensebben éljük az életünket, mint régen, de vigyáznunk kell arra, mennyire veszi át az irányítást a kütyü felettünk.

Mondtad a film felkonferálásakor, hogy egyszerűen beleszerettetek az olasz eredetibe. Ezzel magam is így voltam, ezért is izgultam, hogy nem marad-e alul a magyar változat azzal szemben. 

Vállaljuk a megmérettetést. Sokan ab start ítéletet mondanak, anélkül, hogy látnák a miénket, koppintással vádolva bennünket. Pedig a remake nem idegen a magyar filmek esetében sem: ott van a Meseautó, a Hyppolit, vagy az Egy szoknya, egy nadrág. Mi is megkerestük a jogtulajdonost, fizettünk érte, és aztán elkezdtük átformálni, hogy igazi magyar film legyen a magyar nézőknek. A holdfogyatkozás helyett szilveszter éjszakáját tettük meg az összejövetel apropójául, mert ilyenkor sokkal több hívás érkezik, mint egy átlagos hétköznapon. Átdolgoztuk a karaktereket, magyarítottuk a témákat és a poénokat. Rengeteg munka van benne, és nem szégyelljük a végeredményt. Többek szerint jobb lett, mint az eredeti.


Valóban nincs okunk panaszra. A BÚÉK közönségfilm, de komoly tanulsággal. Aki az óévben még nem jutott el rá, annak itt az újesztendő: felocsúdva a szilveszter kábulatából irány a mozi! Jó szórakozást és boldog új évet! 


A szerző így értékelte a filmet:
A szerző tovább írásai »
Legújabb kritikák
Filmek évada

2019.10.16 | wildwolf

A József Attila Színház azt találta ki, hogy az új évadban a filmé a főszerep. Persze nem csinálnak mozit a színházból, hanem olyan klasszikusok kerülnek a repertoárba, amelyek nemcsak a vásznon, hane...

Tovább olvasom »
Kosztümös pornó

2019.08.31 | wildwolf

Metoo – halljuk mostanság egyre többször a szexuális zaklatást kardélre tűző mozgalmároktól. Bár a szex ebben a filmben is főszerepet játszik, én most mégis inkább az eredeti értelmében használnám ezt...

Tovább olvasom »
Fehér éjszakák, sötét titkok

2019.07.18 | wildwolf

Szex, drogok, rock’n’roll. Erre számít az az amerikai baráti társaság, amely egy svédországi fesztivált vesz célba. Ám kissé elkalkulálják magukat: buli helyett szektás önkívület és kínos körtáncok vá...

Tovább olvasom »
Szappanbuborék

2019.06.05 | wildwolf

Sok mindenre asszociálhatunk a cím hallatán. A kívül színpompás, de belül üres dolgokra, az egyre növekvő, de előbb-utóbb szétpukkanó gazdagságra. Vagy ahogy Azuma Sindzsi filmjének főszereplője aposz...

Tovább olvasom »
Minden szál Pécsre vezet

2019.05.10 | wildwolf

Ami Miskolcnak az Edda, Szombathelynek az Anima, Debrecennek a Tankcsapda, Nyíregyházának az Alvin és a mókusok, vagy Székesfehérvárnak a Blahalouisiana, az Pécsnek a Kispál és a borz, a 30Y, a Halott...

Tovább olvasom »
Félezer éves jövőbelátó

2019.05.02 | wildwolf

Autó és helikopter, robot és örökmozgó, tank és aerodinamikailag tökéletesített lövedékek. Leonardo da Vinci agyában több mint félezer éve született meg mindez. Éppen ma 500 éve, hogy a zseniális láng...

Tovább olvasom »
A jó, a rossz és a versek

2019.04.30 | wildwolf

A legjobb film elismerésével együtt összesen négy díjat söpört be a Rossz versek a moziforgalmazású alkotások díjátadó gáláján. Nem csoda, hisz a címében Rossz film valóban zseniális.

Tovább olvasom »
Észt hét és szovjet idők

2019.03.24 | wildwolf

Farmotoros Ikarus Tallinn főterén. Azok voltak csak a szép idők! Vagy mégsem? Hiszen az ötvenes éveket nemcsak szép piros buszok, de fekete Pobjedák és Szibéria felé induló vasúti szerelvények is fémj...

Tovább olvasom »
Idén lenne 90 éves

2019.02.28 | wildwolf

Ökölvívó, úszóbajnok és rögbijátékos; erdőirtó, sínépítő és ruhatervező; szaxofonos, gitáros és zongorista; csodagyerek, feltaláló és zeneszerző; hajótervező, pilóta és autóversenyző; énekes, humorist...

Tovább olvasom »
X – A rendszerből törölve

2018.11.13 | wildwolf

Pánikbeteg rendőrnő és korrupt nyomozótárs, gyilkosság és öngyilkosság, autós üldözés és rendőrattak, forradalmár és anarchista, patkány és róka. Van itt minden, de a Liza, a rókatündér rendezője a le...

Tovább olvasom »
Dunkirk kritika

2017.07.22 | Mike Tyson

Christopher Nolan újfent megcsinálta és egy olyan háborús eposzt kreált, amire nem sokan számítottunk. Itt nem a minőségre gondolok, hanem, hogy mennyire újító és egyedi köntösbe tudta bújtatni a dunk...

Tovább olvasom »