Filmhome
Regisztráció
Nem:
Születési adatok:

Van facebook profilod?
Csatlakozz!

A Regisztrálok vagy a Regisztráció facebookkal gomb lenyomásával elolvastam és elfogadtam az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi tájékoztatót!

A jó, a rossz és a versek

2019-04-30 06:21 | wildwolf | 0 | ()   (0) | 0 szavazat
A legjobb film elismerésével együtt összesen négy díjat söpört be a Rossz versek a moziforgalmazású alkotások díjátadó gáláján. Nem csoda, hisz a címében Rossz film valóban zseniális.

Ott kezdődik, hogy vége van. Nemcsak Reisz Gábor Rossz versek című filmje kezdődik a végén, hanem a szerelem is. A film főszereplője, Merthner Tamás (Reisz Gábor) és barátnője (Nagy Katica) szakítanak, nem tudjuk meg, hogy miért, mert nem is fontos. Az a fontos, hogy Merthner hirtelen kiüresedő életében ott marad a lány hiánya, amivel nem lehet együtt élni, mert saját életének problémái láthatóvá válnak. A Rossz versekben a szakítás egy elszabadult vizuális és érzelmi hullámvasút, amire senki sem vált szívesen jegyet, de egyszer már mindenki ült rajta.

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című első filmje után egy második coming-of-age sztorit rendezett Reisz, aki szembenézett azzal, hogy soha nem egyszer növünk fel, hanem sokszor. Mindaddig, amíg nem érezzük rendben az életünket. A Rossz versek nem a szakításról szól, hanem a kimondásról: ki tudom mondani, hogy szeretem? Ki tudom mondani, hogy ki vagyok?

Merthner Tamás úgy érkezik vissza a szakítás után Budapestre, mint egy ufó, aki egyszerre csodálkozik rá a Ferihegyről bejövő út ízléstelen plakátjaira és saját élete céltalanságára, amelyek egyébként addig is léteztek, de elfedte őket a szerelem zárt világa. ,,A szerelem egy csoda, ami sosem múlik el” - hangzik el a filmben. Ezt a színes, kreatív, őrült varázsvilágot Tasnádi Zsófi látványtervező, Bálint Dániel és Becsey Kristóf operatőrök kívülről nézve vonzónak, játékosnak és vibrálónak mutatják, de a főszereplő számára valójában csak újabb és újabb rétegek, amelyek elfedik a realitást. Saját életében lesz idegen Merthner, mert belátja, hogy mindig mindent a szerelem működtetett az életében, ezért emlékeihez nyúl, hogy kiderítse, mit rontott el.

A személyiség négy darabra hullik a Rossz versekben, különböző idősíkok és emlékek egymásba játszásával kezdi el Merthner felfejteni, ki is ő, hogyan, milyen álmokon és szerelmeken keresztül jutott el idáig. Az emlékezés nemcsak azért munka, mert nehéz előásni, hanem azért is, mert folyamatosan újra és újra létrehozzuk és értelmezzük azokat, csalunk, ferdítünk. Pont ezért az emlék nem pontos, mindig hazudik, maga is fikció.

A harmincas főszereplő 7 éves énjét Prukner Barnabás, a tizennégy évest Prukner Mátyás és a tizennyolc évest Seres Donát alakítja: az egyik vízilabdás akart lenni, a másik zenész, a harmadik verset írt. Bár látszólag Merthner Tamás mindegyik énje az álmokat kergette, valójában azért küzdött, hogy kimondjon valamit, mert a világ és az ő viszonya finoman szólva is problémás. Nem tudja kimondani, nem hallgatják meg, nem kíváncsiak rá, nem próbálják megérteni, amikor nem tudja elmondani, hogy szerelmes, amikor lefejeli a plakátot, amikor a gimnáziumi zenekar megalakul.

A kis Merthner az óvodában beveri a fejét, ami saját nyelvet hoz létre, csak azon tud kommunikálni. A szülei (Kovács Zsolt és Takács Kati) a kezdeti próbálkozások után átveszik ezt a nyelvet, mert segíteni szeretnék a kisfiút, hogy kommunikálni tudjon a világgal. Később a reklámügynökségen az idősebb Merthner visszamenekül a gyerekkor zárt, konstruált nyelvi világába. A Rossz versek egy érzelmi akciófilm, amiben egy konkrét világ megmentéséért szurkolunk, viszont szerencsére itt nem kell megharcolni különleges mutánsokkal, csak egy szót kell kimondani.

Reisz második filmje szuperszemélyes, ezért érthető, hogy nem egy színészre bízta a szerepet, hanem a saját szomorú arcára. A 125 forgatási helyszín, a négy idősík, a lebilincselő vizuális világ ügyesen teszi egyetemessé és sokak számára átélhetővé a hiányt, amit szerelemnek hívunk, és amit egyedül fájdalmasan, párban meg boldogan lehet megélni.


A szerző így értékelte a filmet:
A szerző tovább írásai »
Legújabb kritikák
Békeidő hadiállapotban

2020.05.02 | wildwolf

„... támadást indítottak fővárosunk ellen azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy megdöntsék a törvényes magyar demokratikus kormányt. Csapataink harcban állnak. A kormány a helyén van.” A Nagy Imre rád...

Tovább olvasom »
Békeidő vészhelyzetben

2020.04.27 | wildwolf

Bár rendkívüli állapotot még nem hirdettek, gyakorlatilag kijárási tilalom van érvényben, a határokat, szigeteket, ligeteket lezárták, az iskolákat és kollégiumokat kiürítették, a közintézmények és sz...

Tovább olvasom »
Látható A láthatatlanok

2020.04.19 | wildwolf

– Mondjál láthatatlan filmeket! – A láthatatlan ember Gárdonyitól és H.G. Wellstől, azután A láthatatlanok... – Tévedés. A láthatatlanok látható, elég, ha távmozijegyet váltasz rá.

Tovább olvasom »
Lejárt az álmodozások kora

2020.02.29 | wildwolf

Szabó István nem vette át a Magyar Filmakadémia életműdíját. Az ügynökmúltja miatt a közelmúltban többször kritizált Oscar- és Kossuth-díjas rendező nem kommentálta döntését. A Pesti Vigadóban rendeze...

Tovább olvasom »
Díjnyertes dokuk ingyen!

2020.02.07 | wildwolf

Február 3. és 11. között öt többszörösen díjnyertes, egészestés dokumentumfilmet, továbbá egy rövidfilmet tesz elérhetővé a nemrégiben megalakult Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete (MADOKE). Ingyen...

Tovább olvasom »
Emlékezzünk a Holokausztra!

2020.01.26 | wildwolf

1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort, így ez a nap lett a holokauszt nemzetközi emléknapja. Az idei ráadásul a hetvenötödik évforduló, így a...

Tovább olvasom »
Mozikban debütál a Netflix

2019.11.21 | wildwolf

Három filmmel indul a Netflix a hazai mozikban, méghozzá úgy, hogy mind egy héttel korábban lesz látható nagyvásznon, mint a streaming szolgáltató saját kínálatában: Az ír premierjét november 22-re, a...

Tovább olvasom »
Hamis tükörképek

2019.11.07 | wildwolf

Kezeket a szívekre! Ki nem adta még ki magát másnak, mint ami? Ki az, aki sosem tagadott le néhány évet a korából, hogy diákjegyet válthasson? Vagy fordítva: aki nem hazudta még többnek magát, hogy be...

Tovább olvasom »
Diákcsíny vagy bűntett?

2019.11.05 | wildwolf

Itt az új generációs film. Ami apáinknak a Megáll az idő, nekünk meg a Moszkva tér volt, az gyerekeinknek a FOMO lehet. Buliból buliba csöppenünk, ahol minden kötelező kellék megvan: csajok, pia, még...

Tovább olvasom »
Mégsem süllyedt el a hajó

2019.10.20 | wildwolf

Először áprilisi tréfának tűnt, amikor április 1-jén, alig 3 nappal a kiírt kezdés előtt a fesztivál közösségi oldalára kikerült a szűkszavú közlemény: „Az idei, 26. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál i...

Tovább olvasom »
Filmek évada

2019.10.16 | wildwolf

A József Attila Színház azt találta ki, hogy az új évadban a filmé a főszerep. Persze nem csinálnak mozit a színházból, hanem olyan klasszikusok kerülnek a repertoárba, amelyek nemcsak a vásznon, hane...

Tovább olvasom »
Hamisgulyás és valódi vér

2019.08.31 | wildwolf

Véreim, magyar proletárok – mondhatnánk Adyval, hogy megadjuk a felütést ennek a Kádár-korszakba helyezett vámpírhistóriának, melynek ha örök életet nem is jósolunk a mozikban, azért a történet eredet...

Tovább olvasom »
Kosztümös pornó

2019.08.31 | wildwolf

Metoo – halljuk mostanság egyre többször a szexuális zaklatást kardélre tűző mozgalmároktól. Bár a szex ebben a filmben is főszerepet játszik, én most mégis inkább az eredeti értelmében használnám ezt...

Tovább olvasom »
Fehér éjszakák, sötét titkok

2019.07.18 | wildwolf

Szex, drogok, rock’n’roll. Erre számít az az amerikai baráti társaság, amely egy svédországi fesztivált vesz célba. Ám kissé elkalkulálják magukat: buli helyett szektás önkívület és kínos körtáncok vá...

Tovább olvasom »
Szappanbuborék

2019.06.05 | wildwolf

Sok mindenre asszociálhatunk a cím hallatán. A kívül színpompás, de belül üres dolgokra, az egyre növekvő, de előbb-utóbb szétpukkanó gazdagságra. Vagy ahogy Azuma Sindzsi filmjének főszereplője aposz...

Tovább olvasom »
Minden szál Pécsre vezet

2019.05.10 | wildwolf

Ami Miskolcnak az Edda, Szombathelynek az Anima, Debrecennek a Tankcsapda, Nyíregyházának az Alvin és a mókusok, vagy Székesfehérvárnak a Blahalouisiana, az Pécsnek a Kispál és a borz, a 30Y, a Halott...

Tovább olvasom »
Félezer éves jövőbelátó

2019.05.02 | wildwolf

Autó és helikopter, robot és örökmozgó, tank és aerodinamikailag tökéletesített lövedékek. Leonardo da Vinci agyában több mint félezer éve született meg mindez. Éppen ma 500 éve, hogy a zseniális láng...

Tovább olvasom »
Észt hét és szovjet idők

2019.03.24 | wildwolf

Farmotoros Ikarus Tallinn főterén. Azok voltak csak a szép idők! Vagy mégsem? Hiszen az ötvenes éveket nemcsak szép piros buszok, de fekete Pobjedák és Szibéria felé induló vasúti szerelvények is fémj...

Tovább olvasom »
Idén lenne 90 éves

2019.02.28 | wildwolf

Ökölvívó, úszóbajnok és rögbijátékos; erdőirtó, sínépítő és ruhatervező; szaxofonos, gitáros és zongorista; csodagyerek, feltaláló és zeneszerző; hajótervező, pilóta és autóversenyző; énekes, humorist...

Tovább olvasom »
X – A rendszerből törölve

2018.11.13 | wildwolf

Pánikbeteg rendőrnő és korrupt nyomozótárs, gyilkosság és öngyilkosság, autós üldözés és rendőrattak, forradalmár és anarchista, patkány és róka. Van itt minden, de a Liza, a rókatündér rendezője a le...

Tovább olvasom »
Dunkirk kritika

2017.07.22 | Mike Tyson

Christopher Nolan újfent megcsinálta és egy olyan háborús eposzt kreált, amire nem sokan számítottunk. Itt nem a minőségre gondolok, hanem, hogy mennyire újító és egyedi köntösbe tudta bújtatni a dunk...

Tovább olvasom »