Mégsem süllyedt el a hajó

Először áprilisi tréfának tűnt, amikor április 1-jén, alig 3 nappal a kiírt kezdés előtt a fesztivál közösségi oldalára kikerült a szűkszavú közlemény: „Az idei, 26. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál időpontja: 2019. október 21-27.”
De áprilisban tényleg elmaradtak a vetítések, és miután 15 éve egyszer már úgy tűnt, hogy elsüllyed a hajó, idén megint csak izgulhattunk érte. Ahogy az 1912-es valódi szerencsétlenség után elindult a találgatás, hogy mi okozhatta a balesetet: a biztonságos sebesség túllépésétől kezdve a biztosítási csaláson át az amerikai központi bank felállítását ellenzők meggyilkolására szőtt összeesküvésig, úgy most is szárnyra kelt mindenféle mendemonda a politikaitól a gazdaságin át a személyes okokig. Amikor aztán a 2012. évi centenáriumi utazás egyik résztvevője, egy újságíró szívrohamot kapott a katasztrófa helyszínén, még a múmia átkáról is rebesgetni kezdtek. Itt meg csak reménykedünk, hogy mi, filmes újságírók a fesztiválhoz hasonlóan túlélők leszünk.
„Vannak
körülöttem segítők, csak kisebb a stáb, a válogatást viszont egyedül csináltam.
Allan Sorensen, aki remek programokat állított össze az utóbbi években programigazgatóként,
visszatért Koppenhágába, idén már nem vett részt az előkészítésben” – adott magyarázatot
a késedelemre a fesztivál igazgatója.
Horváth György ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a program összeállításánál más fesztiválok nagyon készségesek voltak. – „Gyakorlatilag szinte a bemutatókkal egyidejűleg megnézhettem a
filmeket. Így a válogatásban a legfrissebb filmek szerepelhetnek. Az Árva Brooklyn például öt hete volt a New
York-i Filmfesztivál zárófilmje.” És végül ez lesz a hazai program zárása is. A
nyitófilm pedig hagyományosan egy Jim
Jarmusch-alkotás: A holtak nem halnak meg című zombivígjáték már
a negyedik Jarmusch-film a Titanic történetében.
Idén nem lesznek szekciók, és nincs versenyprogram
sem. „Arra jutottam, hogy nem
kell méricskélni a filmeket, a munkák és az alkotóik is egyenlőként jelenjenek
meg a közönség előtt” – magyarázta döntését a fesztiváligazgató. A válogatásba több olyan film is bekerült, amelynek
szereplői kirínak a többségi társadalomból: Szőcs Petra Déva című alkotásának albínó a főhőse, az Árva Brooklyné pedig Tourette-szindrómás. – „Büszke vagyok erre a gesztusra: a
műfajok átölelik egymást, és egyben olyan szereplőket, embertársainkat is,
akiket a rendezők elkezdtek kiemelni és hőssé tenni” – fogalmazott.
Bár a fesztivál műsorán szereplő filmek többségének nincs
hazai forgalmazója, a Déva és a
Juliette Binoche főszereplésével forgatott Szerelemre
kattintva bekerül a magyar mozikba. „Ez a paletta azonban mozog,
elképesztően jó munkát végeznek a magyar forgalmazók, nélkülük valószínűleg nem
is lehetne a fesztivál programját sem összeállítani, partnerei vagyunk
egymásnak. Azt is el tudom képzelni, hogy a fesztivál alatt talál forgalmazót
valamelyik film” – vélekedett a vezető.
A fesztivál visszatérő rendezői között van az izlandi
Rúnard Runardsson, aki pár éve a Madárkák
című filmjével szerepelt, most pedig az Echo
című munkáját láthatja a közönség. „A több nemzetközi
fesztiválon megfordult produkció az egyik kedvencem lett. 56 beállításból áll,
karácsonykor játszódik, és az ember valami egészen váratlant kap: van benne
abszurd, groteszk és kisrealista beállítás. Teljesen mellbevágó, hogy miközben
nagyon izlandi, az én napom is benne van, az, ahogy itt élek” – avatott be
minket Horváth György.
Két japán film is érkezik: a fiatal, népszerű japán
színészekkel forgatott És dalol a madarad
és a legígéretesebb japán független filmrendezők közé sorolt Paul Young Ghost master című munkája, amely a
horrort a fekete komédiával ötvözi. A finn mozit is két alkotás képviseli: az Aurora és A kutyák nem viselnek nadrágot. Mindkettő sorra nyeri a díjakat a
világ fesztiváljain. Ugyancsak két zenés dokumentumfilm látható a Titanicon: Aretha
Franklin és PJ Harvey zenei portréját vázolja fel az Amazing Grace – A szeretet hangján, illetve az A Dog Called Money
című produkció. Előbbit az ADS Service már a jövő héttől forgalmazza idehaza.
Külön érdekesség, hogy ízelítőt kaphatnak a nézők a
Lichter Péter és Máté Bori rendezésében készülő zenés absztrakt filmsorozatból,
A horror filozófiájából. A
harmincperces filmrészlet vetítése előtt az alkotók rövid előadást tartanak a
Noël Carroll azonos című könyvén alapuló művük hátteréről. „Lichter Péter egyszerre foglakozik a film elméletével,
és azzal, hogyan lehet ezt átfordítani képekre. Amit nekem megmutattak, az
lenyűgöző. A némafilmes hőskorszakra emlékeztetett, amikor a film nem akart
experimentális lenni, csak egyszerűen kézzel kellett festeni, hogy színessé
váljon. Ez a próbálkozás egyszerre felidézi a film kézművességét, és soha nem
látott látványvilágot nyújt” – idézte fel a fesztiváligazgató.
A Titanic ezúttal 17 új alkotást tűz műsorára, amelyeket két
helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben tekinthet
meg a közönség. A részletes program a titanicfilmfest.hu honlapon
olvasható. A
Titanic egyébként a kezdetektől 2003-ig őszi fesztivál volt, októberben
tartották, majd a 2004-es megfeneklés után 2005-től jelentkezett az új tavaszi
időpontban. Most tehát csak visszaállt a régi rend. Reméljük, így is
marad, és sokáig hajózhatunk még a farvizein.