Az Oscarról kimaradtak, itthon viszont taroltak

Az Akik maradtak kapta a legjobb játékfilmnek járó díjat a Magyar Filmakadémia gáláján a fővárosi Vígszínházban. A film alkotói további három díjat vehettek át: Tóth Barnabás lett a legjobb rendező és a legjobb forgatókönyvíró (Muhi Klárával közösen), Hajduk Károly pedig a legjobb férfi főszereplő.
A magányos férfi és az árván maradt kamaszlány sorsszerű találkozásáról szóló alkotást az Amerikai Filmakadémia tagjai beválasztották ugyan a legjobb tíz nemzetközi film közé az idei Oscar-versenyben, ám mégsem jutott el a Los Angeles-i gálára. Itthon viszont álló ovációval fogadta a közönség az alkotókat és a nekik ítélt négy díjat. Hajduk Károly a szobor átvételekor gálánsan azt mondta, ennek a fele színésztársát, Szőke Abigélt illeti, mert nélküle nem lett volna ilyen sikeres a film. Furcsa egyébként, hogy Abigél esetében fordított a helyzet: itthon az Akadémia nem jelölte a legjobb női főszereplő díjára, miközben a Berlinalén külön fogadást rendeztek a tiszteletére, és felkerült az amerikai Variety magazin tíz figyelemre méltó tehetséges európai filmest bemutató listájára.
A legjobb női főszereplő jelöltjei közül egyébként nem lehetett könnyű választani, mert olyanok voltak versenyben, mint Bognár Lulu (Szép csendben), Fátyol Hermina (Szeretlek mint állat!), László Panna (FOMO - Megosztod, és uralkodsz), Tenki Réka (Seveled) és Walters Lili (Drakulics elvtárs). S bár a névsorrend miatt Lili a sor végére került, a gálán mindegyik előtte szereplő kollegináját maga mögé utasította. Vele együtt maga a Drakulics elvtárs is négy díjat söpört be: Füzes Eszter (legjobb jelmez), Ágh Márton (legjobb díszlet) és Tőzsér Attila (legjobb hang) munkáját is aranyszoborral ismerték el.
Érdekes az is, hogy az Akik maradtak kapta a játékfilmes kategória legtöbb jelölését: összesen tíz kategóriában indult, míg a második legtöbb jelöléssel a Drakulics elvtárs büszkélkedhetett, szám szerint kilenccel. Ezek közül sikerült ugyebár mindkettőnek négy-négy jelölést díjra váltani. Az Apró mesék és a FOMO viszont a maga hét-hét jelöléséből csak kettő, illetve egy díjat nyert el, ami meglehetős csalódás, hisz utóbbi esetében például a női (László Panna) és a férfi (Yorgos Goletsas) főszereplőért is izgulhattunk.
Köbli Norbert pedig nyilván elgondolkozik majd a kategóriaváltáson, hiszen korábban mindig a tévéfilmes mezőnyben aratott forgatókönyveivel (Félvilág, Árulók), idén viszont az Apró mesék moziforgalmazásba került, így új pályán kellett megméretnie magát.
Így viszont a tévéfilmesek igazán nagy konkurencia nélkül maradtak, és a Foglyok minden másnál jobban teljesített: tizenkettőből tíz kategóriagyőzelmet könyvelhetett el, köztük a legjobb tévéfilm, a legjobb női (Sodró Eliza) és férfi főszereplő (Fekete Ernő), a legjobb fényképezés (Gózon Francisco) és a legjobb rendezés (Deák Kristóf) díját is megkapta. A tévés kategória nagy vesztese a Nino bárkája és a Házasságtörés, amelyeknek tizenegy, illetve tíz jelölésből egyet sem sikerült díjra váltaniuk.
A legjobb kisjátékfilm a Casting lett, Blénesi Kincsővel a főszerepben. Csoma Sándor rendező mozijában pornófilmekhez keresnek szereplőket. És hogy kellően hiteles az alkotás, arra garancia a másik női szereplő, az egykor Michelle Wild néven férfiszíveket tipró Vad Katalin személye.