Balázs Béla-díjasok az Urániában
Az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozattal tiszteleg azon nyolc
alkotóművész előtt, akinek a munkásságát idén ismerték el Balázs Béla-díjjal. A 70 éve elhunyt, világhírű magyar filmesztétáról
elnevezett kitüntetéssel az alkotók és a filmkultúráért tevékenykedő
szakemberek teljesítményét díjazzák évről évre. Idén március 15-én Babos
Tamás és Nádorfi Lajos operatőr, Gyöngyössy Bence, Moharos Attila és Pozsgai
Zsolt filmrendező, Stőhr Lóránt és Tóth Klára filmkritikus, valamint Zalán
János producer vehette át az állami kitüntetést. Ők a vendégei az Uránia június 2-án
induló programsorozatának, amelynek keretében egy-egy közelmúltban készült
alkotásukat tekinthetjük meg mozivásznon, és a közönség személyesen is
találkozhat a díjazottakkal.
Az Uránia vetítéssorozatán a június 2-ai alkalom vendége Babos Tamás operatőr, aki a kilencvenes évek közepe óta aktív képalkotó, olyan rendezők alkotótársa, mint Goda Krisztina, Bollók Csaba, Gothár Péter, Jeles András vagy Kamondi Zoltán. A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a Metropolitan Egyetem tanára, filmképeit mozifilmek, televíziós műsorok és reklámfilmek sokasága őrzi. Elismerései között szerepel az Európai Filmakadémia legjobb operatőri jelölése Gothár Péter Paszport című filmjének fényképezéséért (2001), valamint a Lecce Európai Filmek Fesztiváljának legjobb operatőri díja Alföldi Róbert Nyugalom című filmjében nyújtott teljesítményéért (2009). Munkái közül június 2-án a Veszettek című 2015-ös film kerül mozivászonra, a vetítés utáni beszélgetésen a film rendezője, Goda Krisztina is részt vesz.
Június 3-án
a dokumentumfilmé lesz a főszerep, és a díjazottak közül ketten is
vendégeskednek az Urániában: Tóth Klára filmkritikus-publicista, valamint
Moharos Attila filmrendező.
Moharos
Attila rendezőként elsősorban
dokumentumfilmeket készít. 1970 és 1996 között a Magyar Televízióban volt első
asszisztens és adásrendező. Számos tévéfilm és sorozat munkatársa, kétszeres
nívódíjas. Olyan direktorokkal dolgozott, mint Zsurzs Éva, Gaál István és Makk
Károly. 1997-től rendez, filmjei számos nemzetközi és hazai filmfesztiválon
szerepeltek versenyben, díjai között megtalálható a Magyar Filmkritikusok Díja,
a Kamera Hungária díj és a Kalamatai Dokumentumfilm Fesztivál Ezüst Olajfa
Díja.
1999-ben S immár itt vagyok címmel
örökítette meg a tizenévesen szolgasorba került Fülöp Levente portréját. Ebből
nőtt ki a Székelyföldi szolgasorsok című életútkövető
trilógia, amelynek összefoglalása, a Ballada egy szolgafiú emlékére című
dokumentumfilm kerül most mozivászonra az Urániában június 3-án.
A vetítés
utáni beszélgetés vendége a rendező, valamint a szintén Balázs Béla-díjas Tóth
Klára filmkritikus, publicista, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja.
Tóth Klára kritikái, tanulmányai 1989 előtt a Filmkultúra és a Filmvilág folyóiratokban, később többek között a Forrás, a Magyar Nemzet, a Népszabadság, az Élet és Irodalom oldalain jelentek meg. A Magyar Szemlének 1996-1999-ig szerkesztője, máig állandó filmkritikusa. A magyar filmkultúrához nemcsak írásaival és hiánypótló köteteivel (Don Quijote köpenyében, A láthatatlan ország, Első generációs szabadság) járul hozzá, hiszen dolgozott a magyar filmet megújító Balázs Béla Stúdió, majd a Mozgókép Innovációs Társulás kötelékében; dramaturgként több játék- és dokumentumfilm munkálataiban vett részt; a Duna Televízió filmszerkesztőjeként pedig 12 éven át szolgálta a közművelődés ügyét.
A sorozat
harmadik alkalmán, június 5-én Pozsgai Zsolt rendező, író,
forgatókönyvíró kerül reflektorfénybe. A pécsi
születésű alkotó a színház felől, közel negyven színpadi mű szerzőjeként,
színházi rendezőként, dramaturgként érkezett a film világába. Előbb
fogatókönyveket írt, majd 2006-ban Csendkút címmel leforgatta
első saját moziját az 1956-ban mártírhalált halt Gérecz Attila költő
élettörténetéből.
Június 11-én
érkezik az Urániába Nádorfi Lajos operatőr, aki 1970-ben
kezdett dolgozni a Magyar Televíziónál. Operatőrként beutazta a világot,
többször járt Dél-Amerika hegyeiben és esőerdeiben, majd Szibéria népei között.
Rockenbauer Pállal megjárta a Pamírt, Hoppál Mihállyal a sámánságról készített
filmeket, Novobáczky Sándorral, B. Révész Lászlóval, Fazekas Lajossal,
Jankovics Marcellal pedig a magyar történelem és kultúrtörténet legkülönbözőbb
fejezeteit dolgozta fel.
Ismeretterjesztő
munkái, néprajzi és szociográfiai dokumentumfilmjei mellett dolgozott
játékfilmben is, például A föld szeretője című, Zsolnay
Vilmosról szóló tévéfilmben. Június 11-én Kántorok című
portrésorozatát láthatjuk, amely Fekete László, Kardos Péter, Tóth Emil és Doff
Imre főkántorok portréját rajzolja meg. Az alkotóval a film utáni beszélgetésen
találkozhatunk.
Június 12-én
este Gyöngyössy Bence producer, rendező, forgatókönyvíró lesz
az ünnepi vetítéssorozat vendége, aki 1983 óta dolgozik különböző filmes és
televíziós produkciókban mind az öt kontinensen.
Zalán János producer, színházigazgató, színész, filmszakmai
tevékenysége szerteágazó: szinkronstúdió-vezető, tizenhárom éven keresztül
felelt az Eurosport csatornák magyarországi gyártási folyamataiért. Emellett
média és kommunikáció tárgyú egyetemi kurzusok megbízott előadója. Kutatói
tevékenységének tárgya az audiovizuális tartalmak elérhetővé tétele a
látássérültek számára, ebből doktorált a Színház- és Filmművészeti Egyetemen
2017-ben.
Ezzel
párhuzamosan 2015-ben Magyarországon egyedülálló módon intézményes formában
audionarrációt vezetett be az általa igazgatott Pesti Magyar Színházban a vakok
és gyengénlátók számára. Az Uránia vetítéssorozatában Rabbisorsok
Magyarországon című filmjét vetítik június 17-én, amelyet producerként
jegyez. A dokumentumfilm a rabbiság intézményének magyarországi történetét
mutatja be, ráirányítva a figyelmet a közép-európai kultúrtörténet eme lényeges
szeletére. A film utáni beszélgetés vendége az alkotó.
A
programsorozat záró alkalmán, június 18-án Stőhr Lóránt filmkritikus,
filmtörténész vendégeskedik az Urániában új könyvével. Stőhr Lóránt a
kilencvenes évek végétől publikál napi- és hetilapok, folyóiratok hasábjain.
1999 óta az Élet és Irodalom kritikusa, kétheti rendszerességgel jelennek meg
kritikái az aktuális mozifilmektől. A Színház-
és Filmművészeti Egyetem docenseként filmtörténetet oktat. A melodrámával, a
kortárs magyar játékfilmmel és a magyar dokumentumfilmmel kapcsolatos
tanulmányai hazai és nemzetközi szakfolyóiratokban jelentek meg. Első könyve,
a Keserű könnyek – A melodráma a modernitáson túl a
műfaj elméleti és történeti leírása mellett Fassbinder, Wong Kar-wai, Lars von
Trier és Mundruczó Kornél filmjeinek elemzését tartalmazta. Most
megjelenő Személyesség, jelenlét, narrativitás – Paradigmaváltás a
kortárs magyar dokumentumfilmben című kötete a nemfikciós filmkészítés
utóbbi évtizedekben tapasztalható átalakulását vizsgálja. A kötet bemutatója
június 18-án lesz az Urániában.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával megvalósuló
vetítések díjmentesen látogathatóak.